2016-10-14 11:00Nyheter

Kvalitet eller kvantitet? Heldag på Svenska barnboksinstitutet 16 november

null

I en tid när vem som helst kan publicera och marknadsföra en bok och utgivningen av böcker för barn och unga har ökat kraftigt, väcks frågor om kvalitet. Den 16 november arrangerar Svenska barnboksinstitutet programmet ”Kvalitet eller kvantitet? barn- och ungdomslitteraturens dilemma”.

Under en heldag kommer vi i paneler och enskilda föreläsningar diskutera och samtala kring frågor som: Hur kan vi tala om kvalitet? Vem får, ska och bör avgöra vad som är bra och inte bra litteratur för barn? Hur ska vi se på barn- och ungdomslitteraturen? Är den ett konstnärligt verk eller ett pedagogiskt verktyg eller både och? Kan vem som helst skriva, illustrera och ge ut en barn- och ungdomsbok? Behövs förläggare och redaktörer? Hur bedöms barn- och ungdomsböckerna och vem bedömer dem?

Medverkar gör bland andra Ann Steiner, forskare i förlags- och bokmarknadskunskap vid Lunds universitet, Katti Hoflin, författare, stadsbibliotekarie och nytillträdd ordförande för läsdelegationen, Ulf Stark, författare, Sara Teleman, illustratör, medarbetare i tidningen "Tecknaren" och Pia Huss, kritiker och kulturjournalist.

Fullständigt program med alla medverkande kommer i början av november. Håll utkik på sbi.kb.se och i sociala medier.

Dagen arrangeras i samarbete med: Lunds universitet (Språk- och litteraturcentrum), Stockholms stadsbibliotek, Stockholms universitet (Centrum för barnkulturforskning, Institutionen för språkdidaktik), Svenska barnboksakademin, Svenska Tecknare, Sveriges Författarförbund/Barn- och ungdomslitterära sektionen.

Tid och plats:
Datum: Onsdagen den 16 november
Tid: 9.30–16.00
Plats: Svenska barnboksinstitutet, Odengatan 61, Stockholm. T-bana: Odenplan.
Ingen förhandsanmälan men kom i tid. Begränsat antal platser.


Om Svenska barnboksinstitutet

Stiftelsen Svenska barnboksinstitutet (Sbi) fungerar som ett nav för forskningen och det kvalificerade samtalet om barn- och ungdomslitteratur. Ända sedan starten 1965 har vi arbetat för att stärka barnbokens ställning och för att öka kunskapen om barn- och ungdomslitteratur. Vi vill stimulera en öppen och bred diskussion om litteraturen och verka för en ökad kompetens och status för alla verksamma inom barnkulturområdet.