Svenska Barnboksinstitutet får stöd från Vetenskapsrådet för ett banbrytande forskningsprojekt om hur barnlitteraturens estetiska och pedagogiska värden formas genom ALMA-priset.
Det är första gången det snart 25-åriga Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne (ALMA) studeras vetenskapligt.
Barnlitteratur bedöms inte bara utifrån sina litterära kvaliteter, utan också utifrån sitt samhällsvärde, ofta kopplat till barns utveckling, lärande och bildning. I en tid av försämrad läsförmåga bland barn och unga, kulturpolitiska satsningar på läsfrämjande och debatter om litterär kanon, blir frågan om hur värde tillskrivs barnlitteratur alltmer angelägen. Litterära priser spelar en allt viktigare i roll i denna värdering.
När Sveriges regering 2002 instiftade ALMA-priset, världens största pris för barn- och ungdomslitteratur, var syftet att hedra Astrid Lindgrens författarskap och främja läsning. Men precis som Nobelpriset fungerar ALMA också som ett internationellt skyltfönster för Sverige.
Projektet Värdet av barnlitteratur ska för första gången undersöka hur barnlitteraturens värde skapas, bedöms och förhandlas genom en omfattande studie av ALMA-priset.
– Vi är jätteglada. Frågan om barns läsning är förstås högaktuell, och nu närmar vi oss den genom att gå på djupet med hur olika delar av litteratursamhället ser på kvalitet inom barnlitteraturen. Det ska bli mycket intressant! säger Malin Nauwerck, projektledare och forskare vid Svenska Barnboksinstitutet.
Genom att förena barnlitteraturforskning, litteratursociologi, prisstudier och litteraturdidaktik utvecklar projektet ett nytt perspektiv på hur litterära värden formas. Resultaten väntas bidra både till forskningen om litterära priser och till en fördjupad förståelse av barnlitteraturens status, betydelse och villkor.
Projekttitel: ”Värdet av barnlitteratur. En undersökning av barnlitteraturens estetiska och pedagogiska värden genom Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne (ALMA)”.
Deltagare: Malin Nauwerck (SBI, projektledare), Tuva Haglund (SBI) och Jana Rüegg (Uppsala universitet).
Anslagsgivare: Vetenskapsrådet
Stiftelsen Svenska barnboksinstitutet (Sbi) fungerar som ett nav för forskningen och det kvalificerade samtalet om barn- och ungdomslitteratur. Sedan starten 1965 har vi arbetat för att stärka barnbokens ställning och för att öka kunskapen om barn- och ungdomslitteratur. Vill du få våra pressmeddelanden eller vill du ha hjälp med att hitta information om barn- och ungdomslitteratur, ny forskning inom området eller en expert för intervju eller föreläsning? Allt material inklusive pressbilder finns här. Du kan också kontakta info@barnboksinstitutet.se